I pinsehelgen dro en glad Tussegjeng avgårde til Dansefestival 2015 på Bornholm! 29 dansere og 6 musikere fulle av motivasjon og forventninger fylte bussen og sørget for at stemningen var på topp fra første til siste stund. Bussjåfør Odd, som forøvrig også er prest, hadde med kona Åse. De ble to flotte tilskudd til gjengen! En lang, men trivelig, busstur startet med en god frokostbufe om bord på Strømstadferja, lunsj underveis på «Helges Pizza» og kveldsmat på ferja til Rønne. (Hovedstaden på Bornholm.) I Hasle feriepark ble vi innstallert i små, fine leiligheter. Lørdag var det åpning av dansefestivalen i Rønne. Folkedansgrupper fra Bornholm, Åland, Gøteborg, Snøstorp, Valldal, (begge fra Sverige), Volda og Ørsta og Haugtussa hadde sine oppvisninger på torget og ellers rundt i byen. Været var fint, men det var surt og kaldt. Senere var det fellestrening for alle i Rønnehallen. Fire danske danser som vi hadde forhåndsøvd på, og med en utrolig engasjert og fargerik instruktør. Ikke lett å forstå språket hans hele tiden, men elegant kroppsspråk kompenserte for det. Tusselåt deltok i musikken. På kvelden var det festaften med nydelig middag og «legestue» (danser med instruktør.) Der fikk også Haugtussa muligheten til å lære bort noen av våre danser under Knut Oles kyndige ledelse. Stor stemning og stappfullt dansegulv! Søndag var de fleste Tussene med på sightseing, hvor vi blant annet spiste lunsj med lokale retter på Røgeriet. Flott tur langs kysten! Senere besøkte vi den flotte borgen Hammershus. Der møtte vi «en av borgens beboere gjennom 350 år». Hun tok oss med på omvisning og ga oss et interessant og humoristisk innblikk borgens dramatiske historie. Haugtussa hadde en fin oppvisning der etterpå.
Nede ved vindbroen framførte samtlige grupper de fire danske dansene i fellesskap. Det var et utrolig fint skue! Særlig den siste dansen, en russisk kvadrilje med åtte par i hvert oppsett, var fantastisk flott å se på! Håper Haugtussa vil ta med seg den videre! På «Slotsgårdens kafe» fikk vi kaffe og bløtkake. På ettermiddagen hadde vi «fri» et par timer. Da ble terrassen til «jenterommet» et trivelig samlingssted med koselig prat og musikk og latter! Siste kvelden var vi samlet til middag og hyggelig samvær på Hasle feriepark. Der sto stemningen høyt i taket med sang, samdans og samspill i skjønn forening! Utover natta fortsatte den gode stemningen på «gutterommet» (på kjent og ekte Tussevis!), - noe naborommene fikk merke! Grytidlig neste morgen startet vi på den lange hjemturen og fikk en god frokost på ferja. Så tok vi en liten avstikker til Ullared, Nordens største kjøpesenter, på veien. Enorme greier! Moro å ha vært der! På Strømstadferja fikk vi kveldsbufe om bord. Det er flere som fortjener ros for denne flotte turen! Vi vet det kreves en god del forarbeid, og vi retter en varm takk til styret ved formann Hanne og spesielt til Vidar og Knut Hjalmar for et opplegg hvor alt gikk på skinner hele veien. Takk til Knut Ole som en utrettelig instruktør! Takk til Svein Håkon som kortet turen med konkurranser! Og sist, men ikke minst, en hyllest til vår joviale og koselige bussjåfør Odd! Han satte også sitt humørfylte preg på stemningen i bussen! Han hadde kjørt mange turer tidligere med forskjellige opplegg, sa han, men maken til en gjeng som vår hadde han aldri vært på tur med! Han stilte mer enn gjerne som sjåfør for oss på neste tur!! At vi hadde med en rullestol og to par krykker, la ingen demper på noe som helst. Alt i alt en flott tur til Bornholm med en positiv gjeng preget av samhold og kjempehumør! Sissel Svendsberget.
Dansefestival i Bornholm.
Om noen ønsker å skrive ut referatet, kan det lastes ned som Word dokument eller PDF dokument